«Εκ βαθέων… ενός δασκάλου» , του Σπύρου Τζαμαρία


Είμαι ένας Έλληνας με πολλούς Γερμανούς φίλους, συνεργάτες και συνάδελφους. Με τιμούν με την εκτίμησή τους και αισθάνομαι τυχερός για την αγάπη τους. Ο παλιός μου διδακτορικός φοιτητής Jörg (σήμερα υψηλό στέλεχος του Γερμανικού Δημοσίου) ήρθε να δουλέψει μαζί μου περισσότερο λόγω του φιλελληνισμού του και λιγότερο για την ελκυστικότητα του ερευνητικού μου προγράμματος. Ο φίλος μου ο Uli, τρανός καθηγητής σε μεγάλο πανεπιστήμιο, για 40 τώρα χρόνια περνάει τις καλοκαιρινές διακοπές του στην Κρήτη (πρόσφατα αρνήθηκε να αγοράσει σπίτι που του προσφέρθηκε φτηνά γιατί όπως μου είπε δεν μπορεί να γίνει συνένοχος στο ξεπούλημα ενός θαυμάσιου λαού).

shapeimage_1 Έχω όμως γνωρίσει Γερμανούς που είναι σωβινιστές και απερίσκεπτα γερμανόκαβλοι. Όμως τέτοιους τύπους γνωρισα παντού… στην Γαλλία, στην Ιταλία, στην Αγγλία αλλά και στην Ελλάδα. Ο μαλάκας, ο απαίδευτος μαλάκας, δεν έχει πατρίδα… απλώς είναι κατακάθι που δεν το έχει αγγιξει ο ανθρωπισμός του Διαφωτισμού, όσα πτυχία και ας έχει.

Ποτέ, ούτε με τους μεν ούτε με τους δε, δεν ένοιωσα μειονεκτικά. Ποτέ δεν ένοιωσα την ανάγκη να συμπεριφερθώ διαφορετικά από αυτό που είμαι: Έλληνας με επίγνωση του πολιτισμού μου και των ικανοτήτων μου, με σεβασμό στον πολιτισμό τους και γνώση της Ανθρώπινης Ιστορίας. Δεν τους χαρίστηκα ποτέ αλλά και ποτέ δεν παρέλειψα να εκτιμήσω την προσφορά τους στον πολιτισμό και την επιστήμη. Κάποιες φορές ένοιωσα άβολα και εκτεθειμένος απέναντί τους, όταν τα λαμόγια που επέλεξε η χώρα μου να τους αναθέσει “εθνική μας εκπροσώπηση” δούλευαν για την πάρτη τους και προς ζημία της χώρας μας και της επιστήμης.

Ανήκω βλέπετε σε εκείνη την κατηγορία Ελλήνων που δεν θέλησαν να συγγενέψουν με την Κορώνη για να αποκτήσουν μπάρμπα και προστάτη. Ανήκω σε εκείνους που πάλεψαν με νύχια και με δόντια για το επιστημονικό τους έργο και την αξιοπρέπειά τους, πολλές φορές υπό διωγμό γιατί χαλούσαμε την “πιάτσα” (είτε για την ποιότητα σπουδών και έρευνας στο ΕΑΠ, ή την έρευνα στην Τηλεσκοπία Νετρίνων).

Δεν είμαι ο μόνος ! Είμαστε πολλοί σ΄ αυτή την χώρα! Είμαστε εκείνοι που μπορούμε να κοιτάξουμε στα ίσια τους Ευρωπαίους συναδέλφους μας γιατί τους έχουμε κερδίσει με την ειλικρινή μας αφοσίωση στην επιστήμη μας και με αποτελέσματα σε δύσκολες συνθήκες. Είμαστε εκείνοι που οι πρώην υπουργοί προσπάθησαν να μας απαξιώσουν με τις αξιολογήσεις τους και τους αποστομώσαμε με την επιστημονική μας παραγωγή, είμαστε εκείνοι που οι φοιτητές μας, Έλληνες και ξένοι, θυμούνται τα γενέθλιά μας και δεν ξεχνούν τις νύχτες που δουλέψαμε μαζί στα εργαστήρια και σπουδαστήρια, είμαστε εκείνοι που εκτιμούν οι ξένοι συνάδελφοί μας. Εμείς και οι φοιτητές μας είμαστε κομμάτι του αναπτυξιακού κεφαλαίου της χώρας μας, που δυστυχώς οι μνημονιακές κυβερνήσεις αποφάσισαν να μας εξαφανίσουν με υπο -χρηματοδότηση, επιστημονική ανεργία και υποχρεωτική μετανάστευση.

Άκουσα τον Έλληνα Πρωθυπουργό και τις προγραμματικές του δηλώσεις. Ο Αλέξης θα μπορούσε να ήταν και φοιτητής μου… ίσως και να είχαμε μαλώσει (όπως συνηθίζουμε με τους φοιτητές μου) αλλά δεν το κρύβω πως μοιράστηκα ατόφια την συγκίνησή του. Δεν το κρύβω… μόνο Ελπίδα νοιώθω. Χωρίς ρεβανσισμό, μόνο με πίστη στον δυναμισμό του Έλληνα και του Έλληνα επιστήμονα. Με αδημονία! Να βάλουμε μπροστά την Ελλάδα… γιατί είμαστε η κάθε λέξη της Ιλιάδας και της Οδύσσειας, κάθε άτομο του Δημόκριτου, κάθε μοχλός του Αρχιμήδη και η ράβδος του Ασκληπιού.

Πηγή: Βίοι Διαστελλομένων Επιταχυνόμενα

Σχολιάστε

